ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

maandag 12 november 2007

Straumnes hoe & wat

Op deze foto zie je de Straumnes vlak voordat we begonnen met het "uitkleden" van de dame (of heer). Je kunt zien dat we bepaalde delen van het dek met witte krijt hebben gemarkeerd, dit hebben we gedaan om het later makkelijker te maken om details terug te vinden zoals waar de dekplanken beginnen of waarde dekbalken lopen. Als je goed kijkt zie je ook twee lijnen die vast zijn gemonteerd aan de muren en die we gebruiken als hartlijnen waarvandaan we alles meten. Eerder maakten ze die lijnen vast aan eenonderdeel van de boot waardoor het vaak voorkwam datbij het weghalen van die onderdelen, bijvoorbeeld de steven, je niet meer precies weet waar de hartlijnen liepen. Ik heb daar dus wat verbetering in gebracht, nu maar hopen dat het goed functioneerd, in principe kunnen we nu het hele schip weghalen en weer opbouwen uitgaande van die twee lijnen.


Hier zie je een foto die ik heb genomen zitten op de kraan boven het dek. Op dit soort foto's ,in het zwartwit, zet ik maten en eventueel wat aantekeningen, Je ziet de witte lijn hier ook wat duidelijker en ook de nummering van de dekplanken.

Hier zie het "lood"van het loodlijntje waarmee we vanaf de lijn die in de lucht hangt (en aan de muren is bevestigd) meetpunten maken op het dek. Hier zie je een punt vlakbij de voorsteven. Ik heb het midden van de boot bepaald door vanaf het breedste punt vaan BB naar stuurboord de breedte te meten en daar het midden van te nemen en op deze foto zie je verschillende delen van het dek bij elkaar
komen en die ik als "midden" heb genomen. Een beetje arbitrair zou je zeggen bij zo'n oude boot die meestal niet meer helemaal recht in elkaar zit maar wonder boven wonder stonden veel onderdelen die in het midden zouden moeten staan ook daadwerkelijk in het midden en de rekke (leuning) aan BB stond niet meer dan 1,5 cm van het midden tenopzichte van die aan STB. Ook waren er twee dekbalken (balken overdwars waar het dek op ligt) die aan BB en STB beide 3 en vijf meter van het punt lagen die je op de foto ziet. De andere balken lagen ook op "mooie" afstanden waaruit ik opmaak dat het een professionele verbouwing was toen ze in de jaren 50 de hele voorkant hebben veranderd.

Op deze foto zie je hoe ik een Rekkestutte (steun van de leuning, vergeef me de Noorse termen maar ik heb geen idee hoe ze in het Nederlands zijn) opmeet met behulp van een meetlint en een loodlijn hangent aan de hartlijn. De rekkestutte zijn ook weer allemaal genummerd om ze makkelijker te benoemen en in de boeken te zetten. Alle Rekkestutte worden vervangen omdat ze allemaal rot zijn. Scheuren bovenin in verrotte verbindingen en nat door lekkage onderaan. Normaal moet je alle naden iederjaar nalopen maar meestal gebeurd dat niet waardoor er lekkage ontstaad. Normaal merk je dat er water door het dek komt maar omdat de reekestutte tussen de hud (huid) en de Garnereing (binnenhuid) zitten merk je eventuele lekkage niet op. Ook kom je wel is in kontakt met de kade of een andere boot waardoor ze een oplawaai krijgen wat ook niet bevorderlijk is voor de naden en de scheuren.

Hier zie je de rekkestutte aan de andere kant. Dit is vlak bij de steven waardoor je weinig spanten ziet wel kun je nog een deel van een gat ziet waar in eerdere tijden een ankerketting doorheen liep. Ik heb begrepen dat ze die gaten vaak dicht maken als de schepen beter geschikt werden gemaakt (grotere motor, apparatuur etc.) om verder de zee op te gaan waar hogere golven zijn die mooi stralen water door die gaten het dek op spuiten iederekeer als de voorkant zicht in hun graaft. Je ziet ook nog net deel 4.1 van de hud, (laag 4 eerste plank), ja alles is genummerd, ordnung musst sein.


Hier zie je de deksbjelke liggen op de bjelkeveger, een wat stevigere binnenhuid die de dekbalken dragen. Op deze foto zie je goed de inkeping waar een van de reimer (?) in gaat. Een reimer zorgt ervoor dat het dek niet tegen de spanten aan duwt. Tussen de dekplanken word met kracht hennep geslagen om ze waterdicht te maken maar hierdoor worden de dekplanken ook naar buiten geduwd. Om dit te voorkomen wordt er in die uitsparing een halve en iets hogeren dekplank gelegd die dus niet meer kan verschuiven. Daarnaast komt ook weer een halve dekplank en dan tussen de rekkestutte komt een fyllstykke (vulstuk) tegen de hud aan. De geheel word bij elkaar gehouden door geklonken bouten en met enkele spijkers.

Ik hoop dat jullie het tot zover konden volgen, vraag maar raak en wanner ik er weer zin en tijd voor heb zal ik verder gaan.

Geen opmerkingen: