Fuglø
Vandaag heb ik weer niet veel werkelijk werk verricht, kletsen met collega’s en mijzelf een beetje wegwijs maken op het bedrijf. Ze hebben in Noorwegen ook een hoop regeltjes en in dit bedrijfje van 10 man is er eentje verantwoordelijk voor veiligheid en tevens een soort van contact persoon. Deze persoon mag geen leidinggevende zijn, verder heb je de chef en een vakbondsvertegenwoordiger en iemand die voor brandweer speelt als dat nodig is, iedereen heeft dus wel wat te doen. Ik draai mijn kont wel in het baantje “houd de werkplaats netjes”, dat is een beetje een onder geschoven kindje, dat vonden ze zelf ook wel en in principe ruimen ze iedere vrijdag op maar dat is al een tijdje niet gebeurd.
Vandaag ben ik wel met een collega van mij begonnen aan een boot die net binnen is, ze vonden het wel handig om mij op een project te zetten die ik van a tot z kan meemaken en toevallig komt dat ook nog uit. De boot heet Fuglø en is een klein vrachtschip. Deze boot vaarde langs de kust van Noorwegen met alle soorten vracht, hij is een meter of 25 lang en van hout gemaakt rond 1890. Het was eerst een zeilboot, later is er een motor in gekomen en nog weer later een stalen stuurhuis. In 1986 is er vervolgens een groter stuurhuis op gezet van aluminium. Het is niet bekend hoe de boot origineel was en wat aan de boot nog origineel is. De boot is ooit verlengd en het heeft een andere kop en kont gekregen, dit soort boten werd om de paar jaar, of bij verandering van eigenaar, altijd flink onder handen genomen. De bedoeling is om het in de staat te brengen zoals het aankwam bij de werf, het probleem is alleen dat de boot vorig jaar, toen het net aangekomen was, voor een groot deel is verbrand. Tijdens het op de helling trekken is er een brand uitgebroken en nu is er dus veel meer werk. De boot moest in ieder geval helemaal uit elkaar maar nu is het wel wat moeilijker om het stuurhuis en de accommodaties in originele staat terug te brengen. Zoals ik al zij moet hij terug in de staat zoals hij het laatst was omdat dat bij zijn geschiedenis hoort en je kunt je wel voorstellen dat in meer dan 110 jaar zo’n boot heel wat mee heeft gemaakt. Nu moet eerst alles boven het dek er af maar dat kun je niet zomaar weg breken, alles moet worden gefotografeerd en opgemeten, er worden tekeningen gemaakt en alle onderdelen worden netjes opgeslagen om later te kijken of het nog bruikbaar is of dat het nagebouwd moet worden. Dit alles gaat best ver, als bijvoorbeeld de kapitein met zijn twee linkerhanden ergens in een hoekje van de boot van drijfhout een kastje heeft getimmerd dan moet dat zelfde kastje, of iets wat er sprekend op lijkt, ook weer op die zelfde plek worden terug gezet of, zoals ik nu aan het doen ben, het stuurhuis aan het wegsnijden ben en ik, om wat van reden dan ook 2 centimeter van de onder kant weg haal, waardoor het huisje dus 2 centimeter lager is geworden dan moet dat later ook weer er aan gelast worden. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan maar je zult wel begrijpen dat het een uitdaging is voor mij, het is weer heel wat nieuws. Nu ben ik dan wel met aluminium bezig maar er zijn maar twee ijzerwerkers en we willen de boot volgende maand op het droge hebben zonder stuurhut zodat we er een dak boven kunnen bouwen dus we helpen de ijzerwerkers nu. Daarna begint mijn werk pas echt, eerst gaan we dan grote stukken van de huid weg halen om een inschatting te maken van de staat van de boot, vervolgens zal waarschijnlijk de hele huid en bijna alle spanten moeten worden vervangen en dan heb ik het nog niet gehad over de binnenhuid en het dek, de komende twee jaar zijn we hier wel mee bezig ook omdat er wel wat kleinere opdrachten tussen door zullen komen. Gelukkig zijn we allemaal halve ambtenaren en kunnen we voor het werk dus min of meer de tijd nemen, het belangrijkste is dat het goed gebeurt en dat het nageslacht een boot te zien krijgt die representatief is voor een houten boot die een hele eeuw heeft gevaren en aan het eind van de twintigste eeuw uit de vaart is genomen.
Vanmorgen werd ik wakker en toen ik uit her raam keer waren alle berge wit, het had gesneeuwd in de bergen en later op de dag begon het overal te sneeuwen en was alles wit maar helaas begon het warmer te worden en veanderde de sneeuw in regen. Het zou weer mooier weer worden, volgen hier duurt het nog wel even voordat het echt gaat sneeuwen maar dan licht er ook een meter of meer, kouwder dan -10 word het hier echter niet is mij verteld, weer of geen weer het werk buiten gaat gewoon door.