ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

donderdag 26 oktober 2006



Vandaag hebben we weer hard door gewerkt, de boot is nu niet meer herkenbaar. Morgen gaan we beginnen aan de binnenkant, het is een behoorlijk zooitje daar. Eerst halen we alle rotzooi weg en dan gaan we foto’s maken en tekeningen van alle leidingen, er zijn twee diesel tanks en een watertank, de motor is weg maar alles wat er op aan was gesloten is er nog, verder is er een aggregaat en een grote hydrolyse pomp om de lieren en de kraan op het dek van kracht te voorzien. Alles moet gevuld kunnen worden en bediend,

zowel beneden als voor een deel in het stuurhuis, je kunt je wel voorstellen hoeveel leidingen en draden er lopen en dan heb je ook nog is de verschillende lagen, het schip is 130 jaar oud. Alles moet er over ongeveer twee jaar weer op de zelfde plek in, veel onderdelen zullen wel vernieuwd zijn of gereviseerd maar toch je kunt je voorstellen dat , dat een hele opgave is.
Endre is er behoorlijk zenuwachtig om, het is zijn eerste grote klus waar hij verantwoordelijk voor is en dan loopt er ook nog zo’n Nederlander rond die zegt dat het allemaal wel meevalt, het is mij opgevallen dat een aantal Noren hier niet zo georganiseerd zijn, of laat ik het beter zeggen, als ze iets te veel informatie moeten verwerken dan hebben ze een zware dag. Mij lijkt het vrij simpel, maak een hoop foto’s en tekeningen en schema’s met zoveel mogelijk informatie en zie dan over twee jaar weer verder, onthouden doe je het niet dus sta er niet te lang bij stil. Maar wie ben ik, op de Batavia hadden we geen voorbeelden of in ieder geval weinig dus daar moest je als het ware in de geest van die tijd bouwen. Bij SRF moest het er af en toe authentiek uitzien maar was her vooral het geld dat je liet opschieten zodat dat de maatstaf was van je nauwkeurigheid. Hier moet het schip, deels door wetgeving, in de staat terug komen zoals het is afgeleverd dus dat is wel wat anders, het is iets nieuws voor mij en ik denk dat ik mijn zeven mijls laarzen maar is thuis moet laten.




Er is een berichtje gestuurd naar de eigenaar van het schip om te vragen hoe het er voor staat, ik heb vandaag foto’s gezien en daarop ziet het er goed uit maar foto’s zijn vaak bedrieglijk. Het is wel een mooi bootje dat gebruikt is om mee te vissen, alles er op en er aan. We zullen wel zien.