ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
fffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

donderdag 10 mei 2007

Stuurhuis

Deze week aan een nieuwe klus begonnen. Ik slof weer is, net toen ik aan het vervelende klusje van het breeuwen wilde beginnen kwam Niels (project leider) naar mij toe of ik mij met het stuurhuis bezig kon hoeden. Komt ook om een andere reden goed uit want ik heb al een paar weken las van mijn rechter elleboog. Ooit, tijdens het maken van de mast op de Batavia werf heb ik die elleboog zwaar belast tijdens het schaven en sindsdien komt het af en toe is terug, zoals nu dus nadat ik een paar honderd spijkers met een zware hamer in het dek heb geslagen. Tijdens het breeuwen doe je ook niks anders dan slaan met een hamer dus ik ben blij dat ik wat anders kan doen. Het is ook nog is een leuke klus. Het stuurhuis heeft een paar maanden op de grond gestaan en zonder het ijzeren frame waar het normaal op staat is het een flexibel geheel, mijn taak dus om het hele zooitje weer op te lijnen zodat het weer mooi past. Het houten framewerk dat met grote bouten op het ijzeren frame word bevestigd ben ik ook aan het vervangen en die klus heb ik vandaag af gekregen althans, voor het achterste gedeelte. Alles wat oud is en wordt losgemaakt is altijd moeilijk weer pas te maken en mij is het dit keer ook niet gelukt om alles helemaal perfect te krijgen maar ik ben wel tevreden. Ook heb ik wat verrotte delen vervangen door mooi maagdelijk eiken, altijd een leuke klus om de rottigheid weg te halen en er een nieuw deel voor in de plaats te maken en ook mooi passend en sterk verlijmd te krijgen. Na een hoop duwen en trekken heb ik dus het achterste deel mooi op zijn plaats gekregen en bevestigd met grote bouten en een hele zooi messing schroeven zodat ik daarna een stevige basis had om het voorste gedeelte op zijn plaats te krijgen. Dat deel, waar je staat te sturen, heeft helemaal geen stevigheid en was aan alle kanten centimeters verzakt en uit gedijd. Met een paar kettingtakels en wat handig geplaatste balkjes met wiggen heb ik de boel op zijn oude plek gekregen. De oude bouten en de gaten waar ze door heen moeten in het ijzeren frame zitten er nog dus dat waren de punten waar ik naartoe moest, ik zit er nu bijna bij en morgen, nadat het een nachtje heeft kunnen wennen aan zijn nieuwe positie, zal ik de boel nog wat fijn tunen. Als morgen de boel dan naar tevredenheid op zijn plaats is ga ik het houten framewerk vervangen aan de onderkant van het stuurhuis waar die bouten in zitten. Na al die jaren zijn de meeste bouten namelijk doorgeroest en is het hout veranderd in pulver of een toestand daar niet ver vandaan is. Ook weer een leuke klus, eerst de boel nog wat verstevigen omdat er nogal wat krachten op werken door al die kettingtakels die er aan trekken en dan de oude balkjes weghalen en goed opmeten en weer na maken, met ronding en al. Ik maak ze van grenen die ik uit grote planken haal van 2 duim dik (ongeveer 2,5 cm grof gezaagd), aan die planken zie je nog dat het een boom is geweest, de barst en de vorm van de boom zit er nog aan, is altijd bevredigender om daarmee te werken in plaats van hout uit een schap uit de winkel. Ik laat jullie wel weten hoe het gegaan is.




Geen opmerkingen: